Інформація для колег


Консультації для вихователів

"Святкові ранки"

Консультація музичного керівника для педагогів ДНЗ

Святкові ранки займають особливе місце в системі естетичного виховання в дитячому садку. Вони поєднують у собі як засоби впливу різні види мистецтва та художньої діяльності.
У дитячому садку проводять наступні свята: "Осені", День матері, свято новорічної ялинки, Дня захисника Вітчизни, Масляна, 8 Березня, випускний бал. В основі свята лежить головна ідея, яка повинна бути зрозуміла дітьми, а значить, повинна бути піднесена в простій, доступній формі. Цьому сприяє об'єднання на святах, різних видів мистецтва, які формують у дитини морально-естетичні почуття. Свята мають приносити дітям радість і давати можливість кожному учаснику проявити свої художні здібності, емоційну сприйнятливість, творчу активність.
Передсвяткова обстановка, підготовка до майбутнього торжества в країні, в дитячому саду, кожній родині викликають у хлопців радісне очікування цієї події. Особливий святковий підйом загострює почуття дітей, вони по-іншому, ніж на звичайних заняттях, переймаються змістом виконуваних пісень, віршів, танців. Тому на святкових ранках здійснюється одночасно естетичне та моральне виховання дітей. Забавні видовища, цікаві ігри-драматизації викликають почуття задоволення, ігри-атракціони - сміх та веселощі. Правда, радість і веселощі дітей на святі не завжди бувають пов'язані з проявом естетичних емоцій. Справді естетичні емоції (в тих первинних формах, в яких вони можуть виявлятися у дітей) виникають лише при достатньо високому художньому рівні всього, що сприймає дитина на святі, і гарному якості дитячого виконання. Дитина може відчути виразність мелодії пісні, поетичність вірші, сприйняти образність рухів у грі, танці.
Як же треба організувати святковий ранок, щоб він сприяв естетичному вихованню дітей? В практиці дитячих садків сформувалися певні художньо-педагогічні вимоги до проведення святкових ранків, де головним є таке з'єднання різних видів мистецтва, яке, посилюючи вплив їх один на одного, дозволило б повніше донести до дітей основну ідею свята.
Велике значення надається художнього оформлення, що відбиває тематику свята і пора року, в яку він проводиться. 
Оформлення кожного дитячого виступу повинна відповідати його змісту. Це проявляється у вдалому підборі тонів, правильному їх поєднанні в атрибутах, 



МУЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ  В ЖИТТІ ДОШКІЛЬНИКА

Музичне виховання – це цілеспрямоване формування особистості дитини дією музичного мистецтва, формування інтересів , потреб, здібностей, естетичного ставлення до музики. Музичні керівники дитячого садочку працюють над такими завданнями:
·        виховувати любов і інтерес до музики;
·        збагачувати музичні здібності дітей, ознайомлюючи їх з різними музичними творами;
·        ознайомлювати дітей з найпростішими музичними поняттями, розвивати навичкам слухання музики, співу, музично – ритмічного руху, гри на дитячих музичних інструментах;
·        розвивати елементарну чутливість , сенсорні здібності і ладово – висотний слух, відчуття ритму формувати співочий голос і виразність рухів;
·        прищеплювати елементарні співочі та рухові навички, добиваючись простоти і виразності виконання музичних творів;
·        сприяти виникненню і початковим виявам музичного смаку на основі отриманих вражень і уявлень про музику, формуючи спершу вибірне, а потім оцінне ставлення до музичних творів;
·        розвивати творчу активність в усі доступних дітям видах музичної діяльності: відтворенні характерних образів в іграх і хороводах, використання вивчених танцювальних рухів у нових, самостійно знайдених поєднаннях , імпровізації маленьких пісень, співаночок.
Таким чином формується самостійність, ініціатива і прагнення застосувати у повсякденному житті вивчений репертуар, грати на музичних інструментах , співати.
Невід’ємною частиною роботи музичних керівників є робота з батьками. Адже, встановити контакт з батьками – важлива робота і муз керівника і вихователя. Перед усім, співпраця з батьками потрібна для того, щоб спільними зусиллями виховувати дітей вдома і в садочку.
Традиційно в садочку про водяться Дні відкритих дверей, під час яких батьки можуть завітати на музичні заняття і побачити на власні очі успіхи своїх дітей порівняти їх знання і вміння з іншими дітьми. Музичні керівники інколи під час вивчення складного руху чи в момент відпрацювання точності, емоційності, естетичності того чи іншого руху «задають» так звані домашні завдання (вивчити слова пісеньки, відпрацювати рухи перед дзеркалом тощо). Таким чином, спільна робота музичних керівників та батьків дасть змогу кожній сім’ї взяти правильний напрям у вихованні дитини, і вихованні любові до музики, розвиткові їхніх естетичних смаків і вподобань.
Отже, щоб отримати позитивний результат і повноцінний гармонійний розвиток дітей, їх нормального музично – гармонійного розвитку, виховання в них почуття колективізму, любов до музики, всебічної і надійної підготовки до навчання в школі, можна досягти тоді, коли ми самі будемо розуміти і бажати дійти до якнайкращих результатів у своїй роботі.

Основні завдання музичного виховання:
1.     Виховувати любов та інтерес до музики. Тільки розвиток емоційної чутливості дає можливість широко використовувати виховний вплив музики.
2.     Збагачувати враження дітей, знайомлячи їх у виразно організованій системі з різноманітними музичними творами і засобами виразності.
3.     Залучати дітей до різноманітних видів музичної діяльності, формуючи сприйняття музики і найпростіші виконавські навички в області співу, ритміки, гри на дитячих інструментах. Знайомити з початковими елементами музичної грамоти. Все це дозволить їм діяти усвідомлено, невимушено, виразно.
4.     Розвивати загальну музикальність дітей (сенсорні здібності, ладо-висотний слух, почуття ритму), формувати співочий голос і виразність рухів.
5.     Сприяти розвитку музичного смаку. На основі отриманих вражень і уявлень про музику проявляється спочатку вибіркове, а потім оцінювальне ставлення до виконуваних творів.
6.     Розвивати творче ставлення до музики, перш за все, у такій доступній для дітей діяльності, як передача образів у музично-ритмічних рухах, пісенних імпровізаціях, в іграх і драматизації.

Як налаштувати дітей перед виступом на публіку?



Про підготовку дітей до свята в дитячому садку

Видовище  повинне  бути,по-перше,дієвим,по-друге – дієвим  і  по-третє – дієвим  і видовищним, до того  ж  захоплюючим.»  Олександр  Довженко
Дитяче свято – важливе  соціально – педагогічне  явище, яке  реалізується  в дитячому  садку. Воно  є  ефективним  середовищем для  усвідомлення дитиною  культурного  досвіду людства, його  моральних  і  культурних  цінностей,  для  формування  у  дитини різновидів  компетенції та  творчої  самореалізації  у  видах  діяльностей.
Дитяче  свято є важливим  компонентом процесу  комплексного  всебічного  цілеспрямованого  розвитку  та виховання  дитини. Дитяче  свято є  саме  таким культурно-освітнім середовищем, що  якнайліпше  синтезує  надбання дитини у  наведених  параметрах, стимулює  розвиток психічного  комплексу ( уваги, пам’яті, мислення,уяви), активізує  мовлення  і  комунікативні  вдатності дитини, удосконалює  координацію її  рухів, координацію  у  просторі, підвищує  вправність  в  оперуванні  реквізитом  тощо. 
Діти  живуть  в  очікуванні  свята. А  як  же  правильно  їх  готувати  до  дійства? Діти  повинні  відчути  причетність до  святкової  події, аби  свято по-справжньому їх захоплювало  і  цікавило.
Варто  пам’ятати,що  дитяче  свято треба готувати  і проводити  для  дітей, а не для  дорослих; враховувати  дитячі вікові  та психологічні  особливості, індивідуальні  властивості,нахили,запити,  потреби.  Організація  сучасного  свята потребує синергетичного  підходу. Свято  має відповідати  психофізіологічним  особливостям, груповим  та індивідуальним  потребам,  бажанням  і очікуванням  дітей.
Процес  підготовки  і проведення  дитячого  свята передбачає  чітку,взаємопов’язану  роботу  музичного  керівника, інших  педагогів,за  можливістю  батьків і,зрозуміло,дітей. Тоді  свято  пройде  успішно і залишить яскраві  спогади  у  всіх  його  учасників. Діяльність  дітей  на  святі  повинна  бути  свідомою. Дітям  треба  пояснити,що  таке  свято,для  чого  потрібно  розучувати  пісні,танки  і т.д. Тільки  за  цієї  умови  можна сформувати  у  дітей необхідні  мотиви  діяльності  і, відповідно, досягти  гарних  результатів.
Готуючи  танцювальні  номери до святкового  ранку,доцільно використовувати  рухи,вже  розучені  з дітьми  на заняттях з фізкультури. Використання  добре  знайомих  рухів розширює  межі роботи  над  виразністю,збагачує  зміст  танку,надає  натхнення  дитині.
Різноманіття  яскравих вражень іноді  може  викликати у  дітей  загальмованість. Тому підготовлену  і  прикрашену напередодні  святкову  залу  дітям  доцільно  показати  під  час генеральної  репетиції. Причому бажано  провести цю  репетицію  ще  й  у костюмах ( чи з елементами  костюмів). Так  можна буде  зрозуміти, чи  не ускладнюють  ці  костюми  рухи  дітей.
Дорослим  належить  бути  стриманим до  нехарактерних  проявів  поведінки  дитини  у  святкові  хвилини. Не  потрібно псувати дитині свято  зауваженнями  чи сіпаннями. Часто  діти  від хвилювання  починають  погано поводитися  і надмірно збуджуватися. Замість  стусанів  і зауважень, ліпше  похвалити  дитину, сказати  їй ласкаві, заспокійливі  слова.
Дитячі  психологи  рекомендують  дітям  дивитися на  синій  або блакитний  колір  перед  виступом  на публіку – це  заспокоює.  Також  і  ведучий  має  знати  кілька  простих  флеш – ігор для  угамування надмірної емоційності дітей – учасників  свята.
Безпосередньо  перед  виходом  дітей  до  святкової  зали  потрібно  дати їм відповідні  соціально – психологічні  установки, налаштувати  їх  на  свято. Для  цього  діти  не повинні  довго  чекати  на  свій  вихід. Щоб  уникнути  цього варто  точно  розрахувати  час, коли  вести  дітей  на  свято, коли  роздати їм  необхідні  святкові  атрибути  тощо.
В  епілозі  свята  його  організатори зазвичай  вказують загальну  подяку  всім  учасникам  і  публіці,зазначають  моральні  цінності, які  отримали  підтвердження  у  виставі,бажають  нових творчих  звершень.
Після  проведення  свята важливо  закріпити  отримані дітьми  враження  і знання.  Для  цього  проводять з дітьми  групові  бесіди. При  нагоді  згадують, як  було  гарно  на  святі, мотивуючи тим  самим  дітей до  повторення  фрагментів  святкової  програми. Бажано,щоб  діти  розігрували  такі  фрагменти  самостійно.
Під  час  підбиття  підсумків  свята   доцільно  використовувати образотворчу  діяльність, що  сприяє  закріпленню отриманих  вражень, розвиває  образну  пам'ять.




Про співпрацю музичного керівника та вихователя


СПІВПРАЦЯ 
МУЗИЧНОГО КЕРІВНИКА ТА ВИХОВАТЕЛЯ У ПІДГОТОВЦІ ТА ПРОВЕДЕННІ СВЯТ, РОЗВАГ, ТЕАТРАЛЬНИХ ДІЙСТВ.
Музичний керівник в дитячому садочку.
Всім відомо, що загальний та музично-естетичний розвиток дошкільників у дитячому садочку здійснюють музичний керівник, що має фахову освіту (музичну школу, музичне відділення училища або інституту) , добре володіє теорією і методикою педагогічного процесу, і вихователь. Робота педагогів (музиканта і вихователя) складна, різноманітна й повинна проводитися в тісному контакті.
Для початку мені б хотілося познайомити вихователів з функціями й обов’язками музичного керівника. За загальну постановку музичного виховання в дитячому садочку відповідає музичний керівник. Він виконує наступне:
проводить заняття в кожній віковій групі 2 рази на тиждень відповідно графіку роботи, що вимагає великої попередньої підготовки(відбирає і розучує музичний матеріал, який потрібно грамотно й виразно виконати дітям);
розробляє й планує засвоєння програмних навичок;
вчасно готує наочний матеріал, посібники;
прослуховує записи;
намічає й проводить (якщо це необхідно) індивідуальні заняття підгрупами або з окремими дітьми;
відповідає  за проведення свят та розваг.
За допомогою консультацій і групових занять керує роботою вихователів в області музичного розвитку дітей.
На консультаціях музичний керівник :
знайомить вихователів з планом роботи;
розучує дитячі твори, звертаючи увагу на вміння і навички, якими повинна володіти дитина;
обговорює проведене заняття (враховує успіхи, труднощі дітей, яким потрібна допомога);
На групових заняттях музичний керівник систематично навчає вихователів, удосконалюючи їхні навички в області співу й руху (при цьому враховує здібності кожного: один має прекрасний голос, інший добре танцює, третій красиво виконує вправи , четвертий виразно декламує і може стати активним ведучим свята).
Проводить роботу з батьками, втягуючи їх у загальний процес музичного виховання дитини. В індивідуальній бесіді, на консультації, зборах музичний керівник дає поради щодо музичного розвитку дитини.
Вихователь.
Самому музичному керівникові складно організувати дитячу музичну діяльність. Вихователь – перший помічник музичного керівника. Участь вихователя в музичному розвитку дітей визначається рівнем його музичної культури, музичних здібностей. Якщо вихователь має слух, гарний голос, вправно рухається, може грати на дитячих музичних інструментах або просто знає методику музичного виховання дітей, він здатний в багато чому допомогти музичному керівникові . Тому підготовка до музичного свята чи розваги починається з роботи (консультації) з вихователем щодо складності сценарію, музичних номерів, ідеї, змісту сценарію. Вихователь ознайомлюється зі сценарієм за місяць до свята і допомагає музичному керівникові у підборі дітей (адже у святкових ранках чи розвагах повинні брати участь усі діти без винятку), враховуючи індивідуальні особливості  і музичні здібності кожноі дитини
По-друге, брати активну участь у процесі навчання на музичних заняттях , бо власне на музичних заняттях іде підготовка до свята, а саме:
    у молодших групах – співати разом з дітьми, не заглушуючи їхнього   співу;
    у середніх та старших групах діяти в міру необхідності, показуючи рух або даючи окремі вказівки щодо танців, вправ, ігор, пісень;
    бере активну участь у  відборі музичного матеріалу та направляє самостійну музичну діяльність дітей, включаючи її в ігри, прогулянки, трудовий процес тощо.
По-третє,ознайомлюється з тематикою свят, розваг та театральних дійств, що будуть проводитися протягом навчального року та дає свої поради чи вводить певні корективи.
Співпраця з вихователем –ведучим.
Роль ведучого є чи не найвідповідальнішою в проведенні свят і розваг. Його емоційність, щирість, жвавість, тактовність, уміння спілкуватися з дітьми, виразне читання віршованих текстів та казок у великій мірі визначають загальний настрій і темп ведення свят.  
Ведучий має не лише добре знати сценарій, а й уміти швидко реагувати на несподівані зміни. 
Оскільки музичною основою розваги чі свята  є улюблені дитячі пісні, танки, музичні п’єси, ігри, то ведучий має добре знати умови й правила гри, вміти доступно пояснити їх дітям, слідкувати за їх дотриманням та намагатись охопити грою якомога більше дітей, уникаючи повторення одних і тих самих. Особливу увагу потрібно приділити малоактивним дітям, залучаючи їх до гри. Тому роль ведучого ігрового дійства також заслуговує на увагу.
Розваги.
  Якщо говорити про розваги, то їх можна проводити у більш різноманітних формах, ніж свята.
  1.Музичні концерти: концерт присвячений творчості якогось композитора, концерт присвячений народній пісні, концерт однієї групи дітей для іншої, концерт учнів музичної школи.
  2.Літературні концерти: концерт присвячений творчості письменників або поетів, концерт присвячений фольклору.
  3. Музично-літературні концерти( наприклад “Пори року”).
  4. Вечори гумору
  5.Вечори дружби
  6. Дні народження дітей
  7. Ляльковий театр
  8. Інсценівки казок
  9. Спортивні вечори відпочинку
  10. Вечори загадок 
  11. Слухання казок у аудіозапису
  12. Музичні конкурси.
 Свято.
Побудова і методика проведення і розваг визначається особливостями кожного з них і віком дітей, для яких вони проводяться.
     Цікаве свято викликає багато позитивних емоцій у дітей та допоможе закріпити та розширити їх знання, вміння та навички у різних видах музичної діяльності, допоможе розвинути творчі здібності та можливо, змінити в позитивний бік свою самооцінку. Що ж важливо пам’ятати при підготовці свята:
  1. Сценарій складається не тільки з урахуванням тематики свята, але й  вікових особливостей дітей, а також пори року. 
 2. Сценарій обговорюється разом музичним керівником, вихователями.
 3. Дуже важливо знайти таку форму, проведення свята, яка б викликала б цікавість у дітей, не перенапружуючи їх підготовкою.
 4. Багато радощів дітям приносять виступи співробітників. 
Доцільно, якомога більше залучати їх особливо на початку року, коли йде процес адаптації.  
 5.Треба пам’ятати про почуття міри і не перевантажувати сценарій піснями, таночками чи віршами.
  6.Після свята доцільно було б проаналізувати його разом з колегами, щоб з’ясувати, що воно дало дітям, які задачі були успішно вирішені та на що слід звернути увагу в подальшій роботі.
  7.Інколи корисно провести повтор свята у формі розваг, частково використовуючи матеріал, який діти добре знають.
           Педагогам необхідно виявляти великий такт і повагу до дітей, пам’ятаючи, що малюки дуже вразливі. Неприпустимо, щоб одні й ті ж діти, навіть коли вони надзвичайно здібні, виступали по багато разів, затінюючи своїх одногрупників. Часто виступи однієї дитини втомлюють її, нервують, викликають зарозумілість. Натомість залучення до участі в святах соромливих та менш здібних дітей дає поштовх їх музичному і всебічному розвитку.
             Важливо, щоб підготовка до свята, проведення його і закріплення святкових  вражень становили єдиний педагогічний процесс. Необхідно, щоб свої враження від свята діти мали можливість відтворити в образотворчому мистецтві, самостійній художній діяльності, іграх.
                Зважаючи на зміст державних стандартів дошкільної освіти в Україні, особливо важливими орієнтирами для педагогів є показники розвитку дітей у старшому дошкільному віці, які акцентують на основних результатах освітньо – виховної роботи протягом дошкільного дитинства. Зокрема, про мистецьку активність як важливу складову особистісної культури старшого дошкільняти можна говорити за умов, якщо дитина:
виявляє активність у музично – естетичній атмосфері розваги і свята;
вміє співпрацювати із дітьми й дорослими у процесі музичної діяльності;
співвідносить індивідуальне музичне виконавство з виконавством інших;
радіє з власних та спільних музичних успіхів;
дістає задоволення від спілкування з музикою, від спільного переживання з    іншими дітьми та дорослими культурно – мистецьких подій.
         Бажано, щоб спільне переживання святкової події було радісним і пізнавальним для дошкільнят, давало змогу кожному відчути власний успіх і вміння, морально підносило у прагненні потішити всіх своїм виступом, подарувати красу одне одному, виховувало почуття відповідальності за добру спільну справу, збагачувало й урізноманітнювало художньо – естетичні враження та почуття.
         Планування різних форм організації музичної діяльності дошкільнят взаємозбагачуватиме і взаємодоповнюватиме  одна одну і створюватиме, таким чином, більш сприятливі умови для музично – естетичного розвитку дітей.
Спільна робота музичного керівника й вихователя приводить до бажаних результатів у рішенні завдань загального музичного виховання дошкільника.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога